lördag 20 juni 2009

Muskelrock i Tyrolen dag I


Fredagen den 12:e Juni 11:00 anlände jag och min karl till Alvesta tågstation med ett 1,5h försenat SJ-tåg i vanlig ordning. Ganska snart ringde en vän som lyckades anlända till Muskelrocks förfest dagen innan där 2 band tydligen hade bjudit på releasefest i regnet. Han ville att vi tog med så mycket vatten vi orkade bära, då det enda vatten dom kom åt smakade som att det kom från närmsta avfallsbrunn. Muskelrock arrangeras på ett ställe som heter Tyrolen, 10 minuter med bil från min gamla hemstad Alvesta. Ett ställe där hälften av mina gamla vänner inte helt oplanerat blev av med oskulden för 10 år sedan. Stället byggdes för 50 år sedan, det finns två dansbanor, ett lyckohjul, ett korvstånd, en liten Cloetta-kiosk och en växande mängd circusvagnar bakom festivalen där festivalarrangörerna bosatt sig ihop med annat löst folk. Vi bestämde oss iallafall för att sova i en dubbelsäng hos mina föräldrar istället för att vakna upp dränkta i ett översvämmat Rusta-tält som resterande del av långfärdsbesökarna gjorde. Runt 15:00 anlände vi på parkeringen och jag kände mig genast hemma när det första jag ser är Bullet-bussen.

Efter en öl i bilen får vi veta att man kan dricka medtagen öl inne på området fram tills 20:00. Vi entrar vad som en gång för länge sedan var Svennebanans friland för fylla på 60 till 90-talet, som nu övertagits av pojkar & flickor med smeknamn som Manowar-Martin, Skrotapan, Tjejknullar-kalle & Brottar-Björn som spenderar sin lediga tid med att tävla i vem som har mest patchar på sina jeans-västar & längst hår.

Runt 17:00 soundcheckar Växjös bredbenta favoriter till manshoror Scams. En halvtimma senare fylls gräset runt scenen av deras trogna vapendragare, samt annat slödder. Praktiskt taget alla skriker med i deras gamla hittar som exempelvis "Gimme yr love", men pojkarna har tydligen bestämt sig för att ändra bana igen och får inte lika bra respons när dom bjuder på det nya materialet. Växjöfolket har antagligen bara bestämt sig för att det är Boogie-rock pojkarna gör bäst, och att dom kanske skulle lägga ner det nya försöket till en blandning av AC/DC & Turbonegro.

Göteborgarna i Graveyard yrade runt på festivalen och lyckades göra något sorts avtryck i mitt minne. Dom var nästan klädda lika perfekt som om det vore på film, och jag kan inte hjälpa att jag börjar spekulera i hur länge dom står framför spegeln och putsar mustachen som en annan kärring smetar på läppstift innan det är dags att gå ut på gatan. Med sina V-jeans lyckades dom iallafall fylla en plats som behövdes på festivalen då det började bli lite tröttsamt att bara se snortighta jeans, jeansvästar och lite mer nitar.. Det enda jag minns från denna spelningen var att det regnade och att jag borde kolla upp dom mer när jag kommer hem. 
Folk började bli hyggligt fulla och vi begav oss mot bilen för att hämta fler öl.. Även om klockan blev mer än 20:00 fortsatte alla dricka sina egna öl på området och vakterna var konstigt nog inte särskilt tjuriga för det. 

När det började bli mörkt satte sig vissa i det stora party-/circustältet och tittade på gamla filmer med festivalens huvudnummer som skulle avsluta hela festivalen, nämligen gamla MR.CANADA Thor. Då ölen tagit slut för oss andra begav vi oss till stora dansbanan för att dricka dyr öl och äta ovanligt god festivalmat. 

Det började skrikas framför utomhusscenen och där stod Entombed och förförde vartenda besökare på festivalen. Första gången jag fick se herrarna live och var nöjd som en liten skolflicka som fått ett nytt luktsuddigum, men jag tycker varken mer eller mindre om dom nu. Det är fortfarande musik jag bara kan lyssna på när jag är full och förbannad..



Runt midnatt gick Entombed av scen och våran Holy driver Daniel ville köra hem oss sin i Eddy Meduza doftande Volvo men precis när vi gick ut ur entrén kom nya gitarrer på scen, vilket var Witchcraft, så jag sprang tillbaka och tog kvällens sista bilder på lite gitarronani..

Inga kommentarer: