måndag 22 juni 2009

Muskelrock i Tyrolen dag II



Första kvällen på Muskelrock var bättre än förväntad. Dag 2 skulle jag dock vara tvungen att hålla mig nykter, något ingen förtjänar när det vankas festival. Hämtade upp Boogie Berntsson, min bästa vän Anna  & hennes karl i Växjö innan vi tog oss tillbaka till Muskelrock. Klockan hamnade runt 18:00 när vi var tillbaka och dom enda banden vi tänk se var Bullet & den gamle Body buildar kungen Thor. Då det fortfarande var flera timmar kvar tills dess upptäckte jag nyktert hur fint det var på området. Ingången är upplyst med glödlampor i olika färger. Alla gamla byggnader är kvar från 60-talet, den gamla Cloettakiosken, lyckohjulet, korvståndet, lilla utomhus-dansbanan framför stora scenen där det såldes öl med skydd mot regnet. Finaste byggnanden är den stora dansbanan med sina målningar i både taket och på väggarna där dom har lilla scenen där de mindre begåvade artisterna rastades. Vi slapp t.o.m Bajjamajjorna, det fanns 10 vattentoaletter till damerna och vad jag antar lika många till herrarna.


Medan alla vänner drack bort det dystra vädret, smuttade jag på en 3,5%:a och hittade en förtjusande dobberman med tillhörande husse. 

Jag hittade självklart även en Bullet-husvagn, tror snart Bullet har lika många husvagnar med sin logga runt om i Sverige som Hellacopters hade på sin storhetstid..



Snart där efter kunde jag även hitta Bullet på scen. Hampus (gitarr) log lika mycket som vanligt när han bjöd på solon och Dag (sång) var lika hjärtlig mot publiken som alltid annars. Vartenda person som besökte festivalen stod framför scenen och visade sin förtjusning när det experimenterades med bomber och gitarronani. Efter halva spelningen rullades även ridån ner från en Marshall-låda där gamle basisten Lenny Blade satt i dockformat. Detta är bästa spelningen jag sätt på väldigt länge och det höll nog dom flesta med om.

Klockan gick mot Midnatt och alla väntade på att huvudnumret själv skulle visa sig på scen. Under tiden inhandlade jag en väldigt tjusig Bullet-baseball tröja i havet av annan bandmerch och gamla begagnade zz-top vinyler. Letade efter lite korv att smaska på men den hade Bullet-Dag ätit upp då han fördrev sin tid med att jobba i korvståndet. Jag och min karl letade istället upp lyxkäk för 65 spänn och bestämde oss för att det är bud på att gifta sig på just Tyrolen om några år.
Alla runt oss ställde sig upp, så vi gjorde likadant och tittade bakom oss där man kunde se en löjeväckande liten figur på scenen längre bort. Det var helt enkelt Thor som blivit uppstånden.
Vi gick fram till scen där ännu en gång hela festivalen samlats. Inte för att se det bästa uppträdande dom någonsin sätt utan för att få skratta. Den lilla gubben hade växt sig lika bred som lång och musklerna som en gång för länge sedan gjorde honom till Mr.Canada var sen länge förtvinade. Han bytte mask 2 gånger per låt, om det inte var en mexikansk wrestlingmask så prydde en vikinghjälm gubbens huvud. Två gånger under uppträdandet sprang det även in en liten småstadsjänta och åmade sig mot den gamle hjälten. Jag skrattade mer än på länge och var rätt nöjd med att detta var det sista jag skulle få se denna kvällen. 

Jag kan inte uppskatta om det var 30minuter eller två timma senare som vi satte oss i bilen. Även om det vissa gånger inte finns något bättre än att vara på festival, finns det heller inget som är lika skönt som att komma hem från dom..

Inga kommentarer: