torsdag 10 juli 2008

AT THE GATES, Arena, söndag, 6 juli, Roskilde *****

Att få bevittna legendarerna i AT THE GATES har alltid varit en våt dröm för mig. Nu, i slutskedet av deras återföreningsturné fick jag äntligen chansen.

Det är med gråten i halsen och ett förhöjt blodtryck jag för första gången någonsin får höra
Raped By The Light Of Christ och Windows. Det är egentligen milstolpen ”Slaughter Of The Soul” jag spisat och även om denna platta fortfarande är lika vass som för 13 år sen var det riktigt magiskt att få höra de tidigare alstren.

Arena är i mitt tycke den bästa scenen och AT THE GATES levererar sin melodiska döds för ett hav av åskådare som ser ut att vara minst lika lyckliga som jag.

Bäst var utan tvekan Under A Serpent Sun. Gunget i tvåtakten samspelar eminent med Tomas Lindebergs vrålande stämma. Bandet avrundar sin spelning med Blinded By Fear. Det är eufori så det förslår!

Text & foto: Tomasz Swiesciak, 2008-07-10

Inga kommentarer: