måndag 1 oktober 2007

Ett ögonblick med Mikael Stanne i DARK TRANQUILLITY!



Rockharders utsände reporter Tomczek Swiesciak träffade frontfiguren Mikael Stannes då bandet den 7 sept besökte Västerås för ett samtal kring hans skivsamling och hur han håller rösten i trim?

Har du någon favoritmusik utanför metalsfären som du rekommenderar?
– Den bästa skivan nu är FAIR TO MIDLAND. Skitbra, meckig och lite proggig musik. Småkonstigt sådär men det bästa jag hört på väldigt länge.
Finns det någon skiva hemma i samlingen som du skäms över eller står du för alla dina inköp?
– Jag skäms faktiskt inte får något men visst finns det skivor som folk skulle uppfattas som pinsamma. Anders Ekborgs soloskiva. Den är ju inte så mycket metal men han sjunger fantastiskt.
Inga Absolut Dance-plattor eller Smurfhits för barnen med andra ord?
– Nej, ingen sådan skit. Det går bort direkt. Min dotter lyssnar mycket på metal. Hennes favoritlåt är Jeff Buckleys cover på Leonart Cohens Hallelujah. Hon sjunger med och kan hela texten.
Finns det någon akt i dagens mer moderna scen som du gillar?
– Fan alltså, klart det finns många bra unga band där ute. Jag hör mycket nytt men det är inget som fastnar. Band ska växa ett tag, det gillar jag. Gillar ARCH ENEMY och CHILDREN OF BODOM men jag kommer inte på något som slagit mig i ansiktet och fått mig att reagera nämnvärt.
Hur håller du rösten intakt efter så många år som sångare?
– Jag värmer upp och sover ordentligt. Det vore synd om man skadade rösten. Jag kör med några uppvärmningsövningar som jag upptäckte nyligen.
Har du tappat rösten totalt och inte kunnat prestera på scen?
– Ja, det har hänt flera gånger och det är det värsta som finns. Hatar verkligen det. Har vid tillfällen inte ens kunnat vara kapabel till att klara av mellansnacket mellan låtarna. Men det är bara att köra på och ge järnet.
Hur är de internationella fansen egentligen?
– Japaner är alltid trevliga och artiga. Vi har faktiskt med oss ett japanskt fan. Hon är nog världens största DARK TRANQUILLITY-fan. Detta är nog hennes 44:e gig och hon åker överallt för att se oss. Hon har varit i USA, alla spelningar i Europa och givetvis Asien. Hon har till och med lärt sig svenska och åker med i bussen tillsammans med oss nu.

Text: Tomczek Swiesciak
Länk: www.myspace.com/dtofficial

Inga kommentarer: