måndag 24 september 2007

Chris Cornell på Globen annexet ****


Jag var ett stort fan av Soundgarden när det begav sig. Nu har bandets forne sångare tagit sig till Stockholm som soloartist. När bandet börjar spelningen med att spela just Soundgarden låtar så kände jag mig ganska kluven. Det är ju trots allt inte dem utan endast en av de forna bandmedlemmarna som har äntrat scenen. De fortsätter med att spela andra låtar som Chris har gjort med Audioslave, Temple of the dog, en del av hans solomaterial samt Michels Jacksons ”Billie Jean”.

Ett tag har jag känslan av att jag ser ett bättre coverband med en av mina favoritsångare. Sedan kommer jag på mig själv att spelningen nog ska ses mer som en hyllning till Chris Cornell och den musik han har varit del av. De två gånger jag fick se Soundgarden gick jag dessutom därifrån besviken. Då var det problem med ljud och lite kraxig sång. På Annexet har han ett välspelande band med sig och han sjunger otroligt bra. Han har publiken med sig och de spelar de låtar jag vill höra. De avslutar spelningen med blytunga ”Slaves and bulldozers” och Led Zeppelins ”Whole lotta love”.

Text: Håkan Berg
Betyg: **** (4 av 5)

Inga kommentarer: