lördag 4 juli 2009

Roskilde: Dag 3; den långa väntan

Lördagen har mest spenderats i skuggan och i väntan på att ett kollektiv på nio killar som är psykiskt störda ska gå på. 22.00 börjar Slipknots spelning och detta är den enda spelningen av intresse, inte bara för Rockharders redaktion utan för varenda individ på festivalområdet. Ryktena går att det har redan börjat bli köbildning, tre timmar innan spelningen sätter igång.


Gick förbi Orangea Scenen för att kolla in Håkan Hellström en snabbis. Har aldrig förstått mig på den mannens hype även om jag försökt. Gårdagens spelningar var ömsom bra, ömsom dåliga. Trents lilla skapelse Nine Inch Nails drog på en riktig fet show samtidigt som Oasis var lika dryga och ointressanta som alltid.

Jag har lovat mig själv att inte gnälla över den fantastiska värmen men faktum är att det är olidligt att vistas i solen allför länge. Hela tiden måste man uppsöka skugga för att inte drivas från vettet eller förångas. Det är trist för spelningarna blir lidande. Nog för att många spelningar går in i varandra och det är ont om tid mellan varven men anledningen till att jag gått ifrån konserterna har inte varit på grund av dessa orsaker utan just för att jag inte pallar hettan.

Text: Tomasz Swiesciak
Foto: Marcus Hammarstedt

1 kommentar:

Kim sa...

Om Slipknot är lika grymma ikväll som de var på Metaltown härom veckan bör ni rimligen just nu ha en fantasisk musikupplevelse :)