söndag 1 mars 2009

Inför festivalsommaren - Hultsfredsfestivalen 2008 med höjdpunkten RAGE AGAINST THE MACHINE – DEL 1



Efter fyra timmars körning på tillsynes ändlösa skogsvägar, med stereon pumpande på högsta volym är vi äntligen framme i den annars sömniga lilla Småländska hålan. Vilken en gång om året lever upp och förvandlas till ett kaos av alltför överförfriskade ungdomar i underliga utstyrslar med drömmar om att en gång själva vara den som äntra scenen för att mottaga publikens jubel.

Vi parkerar en bit i från festivalområdet och så fort jag stiger av bilen uppfylls jag av den där euforiska känslan som bara infinner sig då man vet att man snart ska få se och höra de juva tonerna av sitt favoritband. 1997 var senaste gången jag var här och minnena sköljer över mig likt en tidvatten våg. Då var det band som RAMMSTEIN, BOB HUND, APOKALYPTICA, THE HELLACOPTERS, TURBONEGRO och naturligtvis RAGE AGAINST THE MACHINE som toppade line-upen. Jag var där för en mindre tv-stations räkning men efter diverse dispyter med vakterna var jag tvungen att avnjuta merparten av festivalen i en överfylld och illa luktande cell på Hultsfreds polisstation. Vilket medförde att jag missade en hel del bra band.

Även om jag såg de ovan nämnda banden där var RATM det som verkligen gjorde intryck på mig. Med sina starkt politiska texter som främst handlar om social frihet, rättvisa och jämställdhet blandat med tunga basgångar och rafflande gitarr-solon. Det är också detta band som efter 11 år och ett otal andra festivaler gör jag återvänder hit. Trots att jag svurit på att aldrig mer sätta min fot på denna, i mina ögon, allt för pubertala festival där man blir inlåst i en liten bur då man vill avnjuta en öl.

Vi vandrar sakta över campingområdet och insuper dofterna från diverse matstånd blandat med stanken från utspilld öl, gamla spyor, urin och andra oidentifierade lukter. Jag börjar plötsligt känna mig gammal trots min ringa ålder på 32. Som alltid på festivaler är uppfingsrikedomen sprudlande. Vi ser en yngling som för säkerhetsskull gaffatejpat ölburken till sin hand bara utifall han skulle glömma att han hade den i handen. Men vilket nu, när han ståendes mot ett staket försöker utföra sina behov, skapar vissa problem. Någon annan har ett koppel med en liten leksakshund som många vill gå fram och klappa på. Män och kvinnor i lustiga hattar och peruker som liknar djur i någon obskyr parnings ritual gör ett tappert försök att vara så originella som möjligt. För att väcka uppmärksamhet hos det motsatta könet och kanske med lite tur få dem att sova i en varm famn under natten.

Nu är det då dags att äntra området vilket vid den här tiden nästan är helt öde. Diverse handlare som säljer allt man kan tänkas behöva, eller inte behöva, stirrar ut från sina stånd med ett uttråkat uttryck i blicken. Men det ligger ändå en känsla av spänd förväntan och spänning i luften för vad som komma skall. För så fort solen går ner börjar djuren lämna sina inhägnader och söka sig innåt mot området för att få sit musikaliska lystmäte fyllt. För att slå ihjäl lite tid går vi och sätter oss i den bar som ser mest inbjudande ut. På en utbyggnad över sjön utan hönsnät runt om delar vi på en öl och känslan av lugnet före stormen.


Text: Martin Eek
Foto: Banesa Martinez

Inga kommentarer: