söndag 23 november 2008

Force Attack, Tyskland, 25 – 27 Juli, 2008 – DEL 1


Fredag
Festivalmagen med tillhörande pirr och diarré kickade igång redan på måndagen, trots att man inte skulle iväg för än på fredagen. Har aldrig varit på Force Attack i Behnkenhagen, utanför Rostock förr, och hade bara hört historier från diverse polare. Fast då många av ens vänner egentligen hör hemma i ”Lala-land” och har en tendens till att överdriva ditten och datten, så har jag i vanlig ordning tagit det som sagts om festivalen med en nypa salt.

Jag åkte dit i en minibuss ihop med fyra bekanta och väl framme på festivalen var det tänkt att vi skulle bo i ett stort camp ihop med massa andra kompisar ifrån Sverige. Det var omöjligt att få en vettig förklaring om vart dom befann sig, då de flesta verkade ha stampat på korken redan i ottan. Vi gav snabbt upp vårt letande och placerade vårt tält och bil i utkanten av själva festivalområdet. Hamnade bredvid ett gäng trevliga tyskar som inte hade nåt emot att grilla ihop med oss. Knäckte lite öl och försökte komma i stämning.

Lyckades så småningom lokalisera en massa andra polare som bodde i ett camp ihop med massa andra svenska punkare och skinheads. Dom var rätt bra i gasen allihopa. Det här medförde att de var bra jävla dryga också. Bråkade med allt som rörde på sig och jag gjorde det vi svenskar är bäst på: Jag skämdes och söp ner mig till deras nivå.

Ville bara se ANTI NOWHERE LEAGUE som spela på fredagen men lyckades skymta sista låten med BUSINESS också. Kan inte uttala mig om det var en bra eller dålig spelning men enligt vänner var dom faktiskt jävligt bra. Jag har sett dem ett gäng gånger redan och dom har alltid levererat. Så nåt annat än en bra spelning vore otippat. Första gången jag såg dem för en 8 år sedan så var dom hur bra som helst även om sångaren Micke Fitz legat däckad under ett flipperbord en liten stund innan han äntrade scenen. Respekt.

Tredje gången gillt jag skulle se ANTI NOWHERE LEAGUE lira och dom hade mycket att bevisa sen förra årets ap-kassa spelning på Augustibuller. Dom gav järnet och varvade gamla goda hits med nyare låtar som absolut höll måttet. Kul när gamla rävar fortsätter leverera. Dom har återvunnit min respekt.

Resten av dagen är svart.


Text: Julius Dahlström
Foto: www.myspace.com/animalanwl
Hemsida: http://www.forceattack.de/

Inga kommentarer: