måndag 11 oktober 2010

Muskelrock 2010 - Del 1 av 3




I början av juni, just när solen stekte som hetast för första gången denna sommar, tog jag festivalprylarna och åkte till andra upplagan av Muskelrockfestivalen utanför Småländska Alvesta. Efter regionaltrafikens bristande hjälp teamade jag upp med andra förvirrade resenärer, som också visade sig vara Malmöbor. Tillsammans fann vi slutligen bussen som åker förbi Tyrolen. Som ur en dammig western gick vi sedan längs landsvägen i stekande hetta, med otymplig packning. Dock utan Ennio Morricone-soundtrack.


Mottagandet från Muskelrockpersonalen var motsatsen till regionaltrafikens kyliga service; ett glatt och trevligt välkomnande. Efter att ha dividerat om "rätta" campingläget hamnade vi högt uppe längs en mjuk sluttning, med hela festivalen framför våra tältöppningar.

Nästa prov på den småländska festivalens sköna stämning inträffade vid biljettbåset. En bockade av mig på listan, en annan trädde bandet om min handled, den tredje tryckte till metallringen och slutligen den fjärde, han klippte av stumpen på bandet.



Förbi Tyrolens entré fanns försäljning av skivor, kläder och accessoarer på ena sidan och en lång inbjudande gräsmatta längs den motsatta. Efter att ha småprovat de andra hakens utbud blev det ändå köket under Tyrolens tak som fick stå värd under de båda dagarna. Och jag höll mig lojal till kycklingspetten, de stekta potatisarna och salladen. Frukost, lunch och kvällsmat - perfekt med en kall öl till!



Ännu en charmig Muskelrockföreteelse var att musikerna också avnjöt festivalen bland oss övriga besökare. Efter många nyfikna blickar på den långhåriga uppenbarelsen med tatuerat ansikte kom så Aha-upplevelsen på fredagsnatten då ELECTRIC WIZARD drog igång och den intressanta herrn lät fingrarna dansa längs basen.


BRUTUS
Efter att ha följt BRUTUS genom demo såväl som debutalbum slog hjärtat givetvis några extraslag stunden innan de gick upp på scen. Mina förväntningar var
nog större än jag vågade erkänna för mig själv - tänk om jag skulle bli besviken!

De rev av Hypnotise och Tyrolens trätäckta dansbana började sakta fyllas av nyss sollapande festivalbesökare. Tätt följd av Solution kändes starten helt rätt tillsammans med bandets prov på eld och spelglädje. Draget i BRUTUS framträdande gjorde deras inspelade material rättvisa.

Sångaren Jockes vilda energi och gitarrernas tafatt tillsammans med basen och trummornas tunga axlande gjorde det svårt att inte bli tårögd! Dängorna framfördes till energin av publikens rörelser och några låtar fick applåder som inte verkade vilja ge sig. Själv dansade jag mig genomblöt till Hey Mama och Feel Free.

Tänka sig att ett band som låter så levande och frigjort på skiva har förmågan att vara än mer spännande live!




Text & foto: Banesa Martinez


Inga kommentarer: