söndag 17 augusti 2008

Roskilde festivalen - Summering - DEL 2


Hultsfreds festivalen hade ju landat ett bokings-Ess när de fick RAGE AGAINST THE MACHINE till sin line up. Frågan är ju om Roskilde avstod eller de praktiska möjligheterna helt enkelt inte fanns under festivalens fyra dagar. Det hade även varit häftigt om LED ZEPPELIN hade kunnat bokas...

Årets line up vållade ju inte några glädjetjut från undertecknads håll även om hjältarna CLUTCH och THE HELLACOPTERS fanns med. Men det handlade egentligen inte om dåliga bokningar utan om, för mig, rätt okända band.

Med anteckningsblock och penna, för möjliga konsert recensioner på bloggen, såg jag följande akter:
CLUTCH (US), THE HELLACOPTERS (S), BAND OF HORSES (US), KINGS OF LEON (US), GRINDERMAN (AUS), MOTORPSYCHO (N), THE GRAND (N), JUDAS PRIEST (UK), NEIL YOUNG (CAN), BLACK MOUNTAIN (CAN) och VON HERTZEN BROT
HERS (FIN).

Men jag hann även med lite KENGE KENGE (KEN), GOLDFR
APP (UK), THE CHEMICAL BROTHERS (UK) och SLAYER (US). De som gav starkast intryck var ändå CLUTCH, MOTORPSYCHO, BLACK MOUNTAIN OCH NEIL YOUNG. Varav den sistas sång om någon kvinna med långt blont hår på en motorcykel fick mina tårar att falla.

Rockharder-kollegor fick jag inte nöjet att träffa så mycket som jag hade velat. Mobiln
ätets usla täckning under större delar av festivalen hindrade en naturlig daglig kontakt. Så Danska SONOFON fick nog bannor utav många, förutom oss.

Festivalmaten fick mest bli snacks och lite dricka från Tuborg-båsen. Frågan om hur får man det åtråvärda TUBORG-armbandet hägrade. Det sägs att bäraren får gratisöl så fort det visas vid disken...

Det som gav min danska visit en hint av negativitet var följande: Mannen i kilt som försökte sätta mig på plats gällande min musiksmak på väg hem till presscampingen på lördagsnatten. Lemmel-tåget av långsamma besökare och den förbryllande kön till JAY-Z.

Jämfört med stadsfestivaler, Hultsfreds festivalen och Sweden Rock är Roskildes "the real deal". De har verkligen förfinat idén om hur en festival för en bred massa (ca 67 000 besökare i år) kan göras på ett smart, hållbart sätt och samtidigt stå för sunda värderingar.
25 000 frivilliga jobbar för, under och efter festivalen. En väldigt trevlig festival personal dessutom.

När räkningarna sen är betalda doneras all vinst till humanitära och kulturella syften. En tradition som funnits med sedan 1972. I år stod fokus på Fair Trade. Från det egna Fair Trade-vinet till information om ämnet.

Roskilde festivalens 38de år hade onekligen "Treenigheten". Bra bokningar - Berusning - Trevliga besökare som resulterade i en kanon upplevelse!

Text & foto: Banesa Martinez

Inga kommentarer: