tisdag 28 augusti 2007

THE BRIAN JONESTOWN MASSACRE- Roskilde Odeon 02:00 Fredag **


Efter att ha läst att THE BRIAN JONESTOWN MASSACRE var svinbra live skuttade jag nästan fram i den slaskiga leran fram till Odeon-tältet. När äntligen lördagen nådde sin kulmen skulle jag få se ett av de banden jag längtat mest efter att få uppleva live på Roskildefestivalen!

Bandet vars namn kommer ur massakern i Jonestown, Guyana, förknippas med THE ROLLING STONES i avseendet att de hyllar sin namne för hans musikaliska arv. Ett arv som inte bara omfattar deras beundran för den forna gitarristens talang i att hantera instrument utan även för att ha injicerat influenser från östländsk musik och kultur in i den västerländska rocken. Trots ett förvirrande antal bandmedlems byten är det amerikanska bandet inne på sitt andra årtionde av utvecklandet av sin psykedeliska indierock.

Men den hänryckande stämningen jag väntade mig uteblev helt! Främst på grund av den sinnessjukt höga volymen som gjorde att jag fick stå åtminstone 10 meter utanför tältkanten – visst ska det vara hög volym för att få den rätta inkapslande känslan, men detta var galet högt. Musiken kändes plottrigt framförd av de till synes ofokuserade musikanterna som inte fick det urskiljbara från musiken att låta så spektakulärt.


Betyg: ** (2 av 5)
Text: Banesa Martinez
Hemsida: brianjonestownmassacre.com
myspace.com/brianjonestownmassacre

Inga kommentarer: