torsdag 8 januari 2009

A TRIBUTE TO LED ZEPPELIN - Kulturbolaget, Malmö, 26 dec *****


Efter att ha missat den årliga showen två år i rad köpte jag min biljett så fort min kollega tipsade mig om årets datum. Uppmanande sa han "ha inga höga förväntningar så blir du riktigt nöjd", till mig - den stora LED ZEPPELIN-fantasten. En trevlig kväll med lite halvtaskiga och bondiga tolkningar var det jag väntade mig.

När Heartbreaker levererats med stolthet och därefter Dancing Days med ypperlig känsla utan minsta hint mot krystat var jag redan mer än nöjd. Av anteckningarna att döma väntade katastrofen vid trumm-esset Moby Dick. Men i sann John Bonham-style bjöd trummaskinen Pontus Snibb till och med på den klassiska handpåläggningen. I ärlighetens namn kände jag mig yr av kärlek i denna stund! Dessa yrkesmusiker gav verkligen prov på sin talang och därutöver sin hänförelse för de brittiska gudarna.

Shangri-La uppenbarade sig emellertid i No Quarter. Bara tanken på Johan Pihlekes känsla i sång tillsammans med Magnus Nörrenbergs tassande på tangenterna ger mig fortfarande en klump i halsen och utsmetad kajal. Att spektaklet sedan fortskred med munspel och rask tamburin förklarar varför just denna hyllning är ett stående bidrag på Kulturbolaget.

Setlist:
1 Rock and Roll

2 Black Dog

3 Heartbreaker

4 Dancing Days

5 Since I've Been Loving You

6 Misty Mountain Hop

7 Stairway To Heaven

8 Moby Dick

9 No Quarter

10 Custard Pie

11 Immigrant song

12 The Wanton Song

13 Thank You

14 Kashmir

Extranummer:

15 Whole Lotta Love


Publik frågan x 2: till Krister Nilsson
Vad tyckte du?
- Alldeles utmärkt, de vet vad det handlar om. Detta var den fjärde eller femte gången jag ser dom.

Favorit-låt ikväll? - Immigrant Song. Fast allihop var bra, något annat går inte att säga. Men det är min personliga favorit.




Betyg: ***** (av 5)

Text: Banesa Martinez

Foto: Martin Eek och Banesa Martinez
Line-up: Pontus Snibb (trummor), Micke Nilsson (bas), Magnus "Doktorn" Nörrenberg (keyboard & munspel), Johan Pihleke (sång) & Staffan Österlind (gitarr)

URL: www.myspace.com/pontussnibb

Inga kommentarer: