tisdag 15 april 2008

COHEED & CAMBRIA, Debaser Medis, 9 april ****


Förväntingarna var egentligen relativt låga denna kväll. Jag gillar COHEED & CAMBRIA, speciellt då jag kom in i denna småpretentiösa New York-kvartett genom den utmärkta och somriga "Good Apollo, I'm Burning Star IV". Däremot kan jag mig tycka att de är smått trista på skiva. Ikväll bevisades jag däremot motsatsen. Allt vad pretentiöst och trist heter var bortblåst och istället utbytt mot ren och purfärsk rockenergi.

Från det rökiga öppningsspåret No World For Tomorrow till det sista spontana frispelet fick Debasers publik precis det de skanderade hela kvällen, hårdrock! Kvällen bjöd på en show rakt av och utan uppehåll. Vi slapp till och med det obligatoriska mellansnacket och fick nöja oss med ett blygt litet "tack" som mest från basisten Michael Todd.


Mina personliga favoriter The Suffering och Feathers avlöstes av kvällens största överraskning då bandet drog av sin egna speciella tolking av IRON MAIDENs The Trooper. Och så bra de gjorde det! Setlistan bestod annars av en salig blandning av äldre låtar som jag inte brytt mig om att kolla upp tidigare men vi fick även några livepärlor från höstens alster "No World For Tomorrow". Denna skiva avslutar som bekant COHEED & CAMBRIAs epos om "The Amory Wars". Många är vi som trott att bandet kommer lägga ner då detta koncept är fulländat men tydligen finns inga sådana planer alls.

The Running Frees mäktiga intro får nästan taket att lyfta. Som extranummer gör inte bandet någon besviken då de drar av Welcome Home och The Final Cut. Den förstnämnda låten är nog i särklass kvartettens bästa komposition till dags dato och här bjuds vi på en upphottad version. Med tunga baskaggar som avslutning får låten en riktig säregen prägel och tyngd. Det märks att bandet har en riktig spelglädje och är tajta live. Sångaren och gitarristen Claudio Sanchez är en sann gitarrviruous och showar med dubbla gitarrer och andra obligatoriska hårdrocksposer.


Hade det inte varit för det halvtimmeslånga frispelet med bas- och trumsolon i The Final Cut skulle COHEED & CAMBRIA kamma hem full pott ikväll. Dessvärre är inte långa jazziga frispel ok på en hårdrockskonsert. Istället för att runda av i tid får vi dras med manligt överego till förbannelse. Spelning kunde ha slutat på topp, dessvärre sjönk helhetsintrycket nu. Riktigt synd.

Setlist:
No World For Tomorrow
Gravemakers
Delerium Trigger
A Favor House Atlantic
The Hound (Of Blood & Rank)
The Suffering
Feathers
The Trooper
Blood Red
The Running Free
In Keeping Secrets Of Silent Earth: 3

---------------------
Welcome Home
Final Cut
Betyg: ****
Text & Foto: Tomasz Swiesciak, 2008-04-10

1 kommentar:

Kim sa...

Jag anade att de skulle vara riktigt bra live :), även om inte heller jag tycker att allt de gjort på skiva är så märkvärdigt.

Däremot tror jag det är ett album kvara att vänta i konceptet: fem är sagt och de har släppt fyra...

Tack för en levande recension! Bra bilder också. Egna?